21 maja 2013

MIGOTANIE GWIAZD


Dzisiejszy dzień, rozpoczął się od muzycznego odkrycia. Przeglądając e-maile, natknąłem się na wiadomość od pewnego sklepu, który zajmuje się sprzedażą mrocznej muzyki w przestrzeni Allegro. Śledzę sobie co też wystawiają i czasami kupuję, choć ceny do najniższych nie należą. Kliknąłem w owego mejla raczej od niechcenia i na zasadzie "rzucę okiem i wywalam do kosza". Pierwsze co mnie zaskoczyło to fakt, że zamiast długiej listy tytułów była tam tylko jedna pozycja. Pomyślałem sobie, że sprawdzę cóż to takiego, zachęcony etykietą "goth" zamieszczoną w opisie aukcji oraz linkiem do teledysku. Jako miłośnik tradycyjnego gotyckiego rocka, spodziewałem się raczej jakiejś elektro rąbanki, niż czegoś z kręgu moich zainteresowań. Odpaliłem linka i zamarłem. Już pierwsze dźwięki oczarowały mnie atmosferą lat 80, choć przecież to muzyka z roku 2013. Estetyka muzyczna w jakiej porusza się turecki zespół She Past Away, to klimaty niezwykle bliskie memu sercu. Znajdziecie tu mrok znany z twórczości Fields Of The Nephilim, jak i klawisze przywodzące na myśl klimaty new romantic. Jeżeli już silić się na jakieś porównania, to najbliżej tej muzyce do tego co tworzy Soror Dolorosa, zwłaszcza na płycie "Blind Scenes" (2011). Posłuchajcie zresztą sami tych niesamowitych dźwięków:

 

Zanim do mych rąk trafi fizyczny nośnik płyty "Belirdi Gece" She Past Away, powrócę do nagrań grupy The Doors, a wszystko to ze względu na śmierć Ray'a Manzarka. Ten czarodziej klawiatury odszedł od nas wczoraj, przegrawszy walkę z rakiem. Nastawmy więc płyty Doorsów i wskrześmy wszystkie piękne nagrania w jakich uczestniczył Ray. Osobiście, nigdy nie byłem jakimś wielkim fanem Doorsów, choć po obejrzeniu filmu Oliver'a Stone'a fazę załapałem. Ich debiutancki album uwielbiam po dziś dzień i wracam do niego z największą przyjemnością. Inne płyty już mnie tak nie zakręciły, ale trudno się dziwić, skoro poprzeczkę zawiesili tak niebotycznie wysoko. Wszystkich zainteresowanych muzyką Ray'a Manzarka i The Doors, zapraszam do słuchania w najbliższą niedzielę o 22:00, audycji Nawiedzone Studio w radiu Afera - http://www.afera.com.pl/. 

Jakub "Negative" Karczyński

PS Autorem obrazu użytego do zilustrowania wpisu jest Zdzisław Beksiński.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz